28 MILLIÓ EURÓS BÍRSÁG JOGELLENES MARKETING TEVÉKENYSÉGÉRT
28 MILLIÓ EURÓS BÍRSÁG JOGELLENES MARKETING
TEVÉKENYSÉGÉRT
Az olasz adatvédelmi
hatóság 27.8 millió EUR közigazgatási bírságot szabott ki TIM
Spa esetében, mivel megállapította, hogy a társaság súlyosan megsértette az
adatvédelmi előírásokat. A vizsgálat során arra derült fény, hogy az adatkezelő
úgy kezdeményezett marketing hívásokat, hogy ahhoz az érintettek nem járultak
hozzá. E tevékenység ráadásul több millió állampolgár személyes adatait
érintette.
Panaszok és a vizsgálat
2017 januárja és 2019 eleje
között az olasz hatósághoz több száz panasz érkezett, amelyek a fent említett
vállalat eljárását kifogásolták. Számos esetben előfordult ugyanis, hogy a TIM
Spa olyan személyeket hívott fel telemarketing tevékenysége során, akik nem
járultak hozzá személyes adatait ilyen célú felhasználásához, vagy szerepeltek abban
a központi adatbázisban, amely azon érintettek adatait tartalmazza, akik kifejezetten
megtiltották személyes adataik marketing célú kezelését. Több panaszos
kifogásolta a TIM Spa által szervezett nyereményjátékok keretében folytatott
adatkezeléseket is.
Az adatvédelmi hatóság vizsgálatot
indított, amelybe bevonta az Olasz Pénzügyőrséget is. Az eljárás eredményeként az
eljáró szervek megállapították, hogy a TIM Spa számos esetben súlyosan
megsértette a személyes adatok védelmére vonatkozó előírásokat.
A hatóság megállapításai
Az olasz hatóság
mindenekelőtt kiemelte, hogy a vizsgálat nyomán világosság vált, a TIM Spa nincs
tisztában az általa folytatott adatkezelések legalapvetőbb jellemzőivel sem,
így nem tett eleget a GDPR 5. cikk (2) bekezdésében foglalt elszámoltathatóság
elvéből eredő kötelezettségeinek.
A vállalkozás a vizsgált 6
hónapos időintervallumon belül folytatott több millió hívás során számos
esetben úgy lépett kapcsolatba az érintettekkel, hogy ahhoz az adatalanyok semmilyen
módon nem járultak hozzá. Egy személyt a társaság több mint 150 alkalommal
keresett meg egy hónap alatt, súlyosan megsértve ezzel a magánélet tiszteletben
tartásához fűződő jogát. 200.000 esetben a társaság munkatársai olyan
telefonszámokat tárcsáztak, amelyek nem szerepeltek a marketing adatbázisában.
A TIM Spa továbbá nem felügyelte megfelelő módon a call centereit, valamint nem
frissítette rendszeresen a saját ún. Robinson-listáját sem. Másrészt,
mivel bizonyos kedvezmények igénybevételének feltétele volt a beleegyezés a
marketing adatkezelésekbe, sérült az érintettek hozzájárulásának önkéntessége
is.
A TIM Spa által működtetett
applikációk esetében nem nyújtottak megfelelő tájékoztatást az érintettek
részére, valamint az alkalmazott hozzájárulási nyilatkozat sem volt megfelelő. Sok
esetben megtörtént, hogy az érintettek egyazon nyilatkozatukkal több
adatkezeléshez is hozzájárulásukat adták, ideértve a marketing tevékenységeket
is. A társaság megsértette a beépített adatvédelem elvét az adatkezelési folyamatai
során. A TIM Spa Robinson-listáján szereplő adatok nem egyeztek meg az általa
üzemeltetett call centerek hasonló adatbázisaival. A személyes adatokat továbbá
a megengedettnél hosszabb ideig és további olyan célokból is kezelte, amelyhez
az érintettek nem járultak hozzá.
Szankciók
Az olasz adatvédelmi
hatóság a feltárt jogsértések miatt 27.8 millió EUR közigazgatási bírságot
szabott ki, valamint további 20 korrekciós intézkedést is alkalmazott a TIM Spa
esetében. Ezek egy része arra irányult, hogy a társaság a továbbiakban ne kezelhesse
olyan adatalanyok személyes adatait, akik nem járultak hozzá a marketing célú
adatkezelésekhez. Másrészt a hatóság arra is kötelezte a vállalatot, hogy vizsgálják
felül tevékenységeiket és tegyék adatkezeléseiket GDPR-konformmá.
Következtetések
Az
alkalmazott intézkedések és a kiszabott bírság azt mutatja, hogy a marketing
szektor szereplőinek is meg kell tennie azokat az intézkedéseket, amelyek ahhoz
szükségesek, hogy megfeleljenek a GDPR előírásainak. Ennek egyik első lépése az
adatkezelési folyamatok feltérképezése, értékelése vagy felülvizsgálata,
valamint mindazon intézkedések meghozatala, amelyek az érintettek magánélet
tiszteletben tartásához és személyes adatok védelméhez fűződő jogainak
érvényesülését biztosítják. Hogy a szektorban szereplőinek számára sok a
teendő, azt egy, szintén az olasz hatóság által a Eni
Gas e Luce esetében kiszabott 8.5 millió EUR bírság jelzi.
Forrás:
https://edpb.europa.eu, https://gdpr.eu